Zdravé stravování

Vliv jídla na hladinu cukru v krvi

Sacharidy
Největší vliv na hladinu glukózy v krvi mají sacharidy. Dávka inzulinu je obvykle založena na příjmu potravy, hlavně sacharidů. Informace o jídlech, která obsahují sacharidy, spolu s množstvím sacharidů v daném jídle jsou důležité pro kontrolu hladiny glukózy v krvi. Měli byste se snažit sacharidy zahrnout do každého jídla. Zdroje sacharidů jako zelenina, ovoce a celozrnné potraviny (vysoký obsah vlákniny) jsou lepší než zdroje sacharidů s přidanými tuky, cukry a solí.
Proteiny
Proteiny jsou potřebnou součástí vyvážené stravy a mohou vám pomoci zabránit pocitu hladu. Nezvyšují hladinu glukózy v krvi jako sacharidy. Regulujte však velikost porcí s proteiny, abyste nepřibrali. U osob s diabetem typu 2 zvyšují proteiny rychlost účinku inzulinu. Léčba stavu s nízkou hladinou cukru v krvi proteinovými koktejly nebo směsmi není vhodná.
Tuky
Tuky jsou nezbytnou součástí vyvážené stravy, hlavně zdravé tuky jako olivový olej a tučné ryby.
Pět potravinových skupin
Někteří pacienti se domnívají, že stanovení diagnózy diabetu znamená, že se musí rozloučit s dobrým jídlem. Není tomu tak. Diabetes neznamená, že si nemůžete užívat dobrého jídla nebo že se musíte vzdát svých oblíbených jídel.

Život s diabetem vyžaduje pravidelné zdravé stravování zahrnující následujících pět potravinových skupin:

  1. Obiloviny a škroby
  2. Zelenina
  3. Ovoce
  4. Mléko a jeho alternativy
  5. Maso a jeho alternativy

Zdravé stravování
Váš poradce na stravování nebo školitel pro diabetes vám pomohou při tvorbě plánu stravování, který je pro vás vhodný a odpovídá vašemu životnímu stylu.

Níže naleznete několik pokynů pro zdravé stravování:

  • Zdravé stravování u diabetu je zdravé stravování pro celou rodinu.
  • Každý den si dopřejte pravidelná jídla včetně snídaně. Tímto způsobem se připravíte na celý den s dobrou kontrolou hladiny glukózy v krvi.
  • Každé jídlo sestavujte z různých položek, zahrnujte zdravé tuky, libové maso nebo proteiny, celozrnné potraviny a mléčné produkty s nízkým obsahem tuku.
  • Dopřejte si potraviny s vysokým obsahem vlákniny jako ovoce, zeleninu a celozrnné potraviny, abyste měli pocit plného žaludku a dosáhli lepší kontroly hladiny glukózy v krvi.

Určení velikosti porce: Je to ve vašich rukou
Váš výběr jídla a množství potravy závisí na vaší hladině glukózy v krvi. Pokud sníte více, než potřebujete, hladina glukózy v krvi naroste. Léčbě diabetu napomůže sledování druhu i množství jídla. Dobrý smysl pro velikost porce je velice důležitý. Naštěstí již máte nástroje – své ruce.
Kanadská diabetologická asociace navrhuje používat tuto velikost porce jako pomůcku:

Vhodná jídla pro diabetika

Zkontrolujte svou hladinu glukózy v krvi před jídlem a dvě hodiny poté a zjistěte, jaký vliv na ni má zvolené jídlo a velikost porce.

Co dělat a nedělat při stravování

ANO:

  • Jezte výživná jídla a svačiny.
  • Jezte tři hlavní jídla (snídaně, oběd a večeře) v rozestupech 4 až 5 hodin.
  • Snězte každý den alespoň jeden druh tmavě zelené zeleniny a jeden druh oranžové.
  • Co nejvíce používejte celozrnné potraviny, jako jsou tmavý chleba, otrubové cereálie, celozrnné těstoviny a tmavá rýže.
  • Jezte zeleninu a ovoce častěji.
  • Jezte ryby alespoň dvakrát týdně.
  • Jezte libové maso a drůbež nebo maso s nízkým obsahem tuku.
  • Využívejte alternativy masa jako čočku, fazoli nebo tofu.
  • Jezte nenasycené tuky jako slunečnicový, kukuřičný a olivový olej.
  • Volte nekalorické nápoje jako neslazený čaj, kávu nebo vodu.
  • Používejte náhrady cukru.

NE:

  • Nevynechávejte jídla.
  • Nejezte těžká a mastná jídla.
  • Nejezte nasycené tuky, jako jsou máslo, kokosový a palmový olej.
  • Nejezte slaná jídla.
  • Nejezte jídla s vysokým obsahem cukru jako koláče, dorty, koblihy, slazené cereálie, med, marmeládu, džem, zmrzlinu nebo cukrovinky.
  • Nepijte nápoje slazené cukrem jako limonády a ovocné šťávy.
  • Nepřidávejte si cukr do jídla.

Zdravé nakupování
Před nákupem:

  • Naplánujte si svá jídla na určitou dobu (např. několik dnů až týden), aby zahrnovala různé druhy zeleniny, libové maso a ovoce.
  • Vytvořte si seznam potravin podle svého plánu stravování.

V obchodě s potravinami:

  • Přineste si seznam, dodržujte jej.
  • Nikdy nenakupujte hladoví. Dochází pak k impulzivnímu výběru nezdravých jídel.
  • Nakupujte ve vnějších, okrajových zónách obchodu představujících části s neupravenými produkty; tam se nachází „skutečná jídla“, nekonzervovaná.
  • Vyhýbejte se sladkým perlivým nápojům, sladkostem a brambůrkám.
  • Kontrolujte etikety potravin a ujistěte se, že jsou skutečně zdravé.

Zdravé večeře v restauracích
Diabetes neznamená, že si nemůžete dopřát jídlo v restauraci s rodinou nebo přáteli. I v restauracích můžete plně řídit, co jíte.
Zde je 10 rychlých tipů pro restaurace:

  1. Nejezte při čekání chleba. Místo toho si dejte malou svačinu před odchodem do restaurace, třeba křupavou čerstvou zeleninu, čerstvé ovoce nebo nesolené oříšky.
  2. Jezte před osmou hodinou večerní a nechte si dostatek času na následnou příjemnou procházku se svými spolustolovníky.
  3. Popíjejte tekutiny po celou dobu jídla, např. plnou sklenici vody, odtučněné mléko, neslazený čaj nebo jakýkoli nesladký nápoj. Pomůže vám to, abyste se nepřejedli.
  4. Volte zelenou – vybírejte si saláty a vyhýbejte se bufetovému typu restaurací bez omezení množství jídla.
  5. Dresink k salátu s mírou – ponechte si dresink k salátu stranou a použijte pouze potřebné množství. Doporučujeme dresinky s nízkým obsahem tuku nebo octové dresinky, vyhýbejte se smetanovým dresinkům.
  6. Nahraďte těžké přílohy k hlavním jídlům (jako hranolky, smažená nebo rychle smažená jídla) zeleninou vařenou v páře, salátem Coleslaw nebo pečeným bramborem.
  7. Vybírejte si jídla – nahraďte rychle smažené pokrmy jídly, která jsou upravovaná v páře, na grilu, vařená nebo pečená, smetanové omáčky vyměňte za rajčatové.
  8. Uvolněte se a užívejte si své jídlo a čas v restauraci. Přestaňte jíst, jakmile se začnete cítit plní
  9. Sledujte porce. Požádejte o porci o velikosti předkrmu nebo rozdělte velkou porci na polovinu a podělte se o ni, případně si vezměte zbytek domů.
  10. Zaměřte se na ovoce – jako dezert si dejte pokud možno ovoce. Vyhýbejte se těžkým dezertům s vysokým obsahem cukru na konci jídla.
5
hodnocení na základě 2 hlasů.